Urząd Transportu Kolejowego opublikował na swojej stronie internetowej dokument określający priorytety nadzoru oraz cele strategii nadzoru Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w 2022 r.
Zgodnie z ww. dokumentem, obszary, które wymagają podjęcia wzmożonych działań nadzorczych oraz zostały uznane za priorytety nadzoru w 2022 roku, są następujące:
- systemy zarządzania bezpieczeństwem (również w odniesieniu do czynnika ludzkiego i zarządzania ryzykiem);
- kwalifikacje pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;
- ośrodki szkolenia i egzaminowania maszynistów;
- przejazdy kolejowo – drogowe;
- systemy zarządzania utrzymaniem;
- infrastruktura kolejowa;
- pojazdy kolejowe;
- bocznice kolejowe;
- wyroby stosowane w kolejnictwie.
Prezes UTK szeroko odniósł się do ww. priorytetów.
Zwracamy w szczególności uwagę, iż w ramach obszaru dotyczącego systemu zarządzania bezpieczeństwem, zapowiedziano, iż od 2022 r. zostaną zintensyfikowane w szczególności działania dotyczące przeprowadzania czynności nadzorczych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem opartym na ryzyku oraz realizacji zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
W raporcie wskazano, iż w obszarze dotyczącym kwalifikacji pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, szczegółowej weryfikacji powinny podlegać działania ośrodków związane w szczególności z zagadnieniami: przeprowadzania szkoleń i egzaminów dotyczących licencji maszynisty i świadectwa maszynisty, przeprowadzania szkoleń maszynistów oraz sprawdzianów wiedzy i umiejętności, kwalifikacjami instruktorów i egzaminatorów, wyposażeniem dydaktycznego, wymagań dla symulatorów.
Prezes UTK realizuje ponadto projekt „Poprawa bezpieczeństwa kolejowego poprzez budowę Systemu Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów”. System Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów będzie obejmował egzaminowanie na licencję maszynisty i pierwsze świadectwo maszynisty oraz monitorowanie kwalifikacji, a także czasu pracy maszynistów oraz prowadzących pojazdy kolejowe.
W obszarze dotyczącym przejazdów kolejowo – drogowych wskazano w szczególności, iż działania nadzorcze obejmować będą przede wszystkim kwestie techniczne związane z utrzymaniem i funkcjonowaniem przejazdów kolejowych. Kontrole będą dotyczyć w szczególności oznakowania tych skrzyżowań, zarówno od strony linii kolejowej, jak i od strony drogi.
W ramach obszaru systemy zarządzania utrzymaniem zapowiedziano, iż od 2022 r. zostaną zintensyfikowane działania dotyczące przeprowadzania czynności nadzorczych w zakresie zarządzania bezpieczeństwem opartym na ryzyku oraz realizacji zaleceń Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
Na 2022 r. wskazano także na dwa główne obszary zainteresowania dotyczące pojazdów kolejowych. Obejmują one: stan techniczny, proces utrzymania i oznakowania pojazdów kolejowych oraz przygotowanie i realizacja procesu przewozowego, w tym przygotowanie pociągów do jazdy.
Obszary kontroli bezpieczeństwa eksploatacji bocznic kolejowych wskazane w dokumencie dotyczącym 2022 roku obejmują przede wszystkim: prowadzenie ruchu kolejowego, stan techniczny infrastruktury kolejowej, stan techniczny, proces utrzymania i oznakowania pojazdów kolejowych czy kwalifikacje pracowników związanych bezpośrednio z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.
Więcej na ten temat
Szczegółowe informacje dotyczące priorytetów nadzoru oraz celi strategii nadzoru Prezesa UTK na lata 2022-2023 zawarte są na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego: https://utk.gov.pl/pl/aktualnosci/18424,Priorytety-nadzoru-i-cele-strategii-nadzoru-na-2022-rok.html
Adwokat, doradca restrukturyzacyjny Piotr Duda, Adwokat, doradca restrukturyzacyjny Anna Wasilewska