Prezes Urzędu Transportu Kolejowego opublikował stanowisko, w którym udziela odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z nowelizacją ustawy o transporcie kolejowym wprowadzającą m.in. obowiązek udostępniania obiektów infrastruktury usługowej. Jest to bardzo ważny materiał przedstawiający interpretację przepisów prawa przez regulatora rynku. Zachęcamy do jego lektury.
Gruntowne zmiany w zakresie funkcjonowania rynku kolejowego
Wielokrotnie opisywaliśmy na naszym blogu daleko idące konsekwencje nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym wprowadzającej m.in. obowiązek udostępniania obiektów infrastruktury usługowej.
Regulator, w reakcji na liczne zapytania ze strony przedsiębiorstw kolejowych, udostępnił w dniu dzisiejszym opracowane przez UTK odpowiedzi na kilkadziesiąt najczęściej powtarzających się pytań.
Pytania te są następujące:
- Kto to jest zarządcą infrastruktury?
- Jakie główne obowiązki zarządcy infrastruktury kolejowej mogą być powierzone innym podmiotom?
- Czy podmiot, któremu zlecono na podstawie art. 5 ust. 2 znowelizowanej ustawy o transporcie kolejowym wykonywanie zadań zarządcy infrastruktury kolejowej staje się zarządcą infrastruktury?
- Jakie obowiązki zarządcy infrastruktury kolejowej nie mogą być powierzone innym podmiotom?
- Co to jest kolejowa infrastruktura prywatna?
- Podział infrastruktury w aspekcie obowiązków jej udostępniania
- Podział infrastruktury w aspekcie zapewnienia bezpieczeństwa w transporcie kolejowym
- Czy bocznice kolejowe muszą być udostępniane?
- Na czym polega udostępnianie infrastruktury kolejowej?
- Czym różni się umowa o przydzielenie od umowy o wykorzystanie zdolności przepustowej?
- Czy należy zgłosić Prezesowi UTK informacje o nadaniu statusu infrastrukturze kolejowej?
- Co to jest statut sieci?
- Kto musi sporządzić statut sieci?
- Czy statut sieci kolejowej należy przesyłać do Prezesa UTK?
- Czy zarządca prywatnej infrastruktury kolejowej ma obowiązek opracować statut sieci?
- Czy zarządca bocznicy kolejowej ma obowiązek opracować regulamin sieci?
- Czy stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej wymagają zatwierdzenia przez Prezesa UTK?
- Czy opłaty za manewry u użytkownika bocznicy kolejowej mogą być takie jak u PKP PLK S.A.?
- Czy na infrastrukturze prywatnej może być prowadzony ruch pociągów?
- Czy świadectwo bezpieczeństwa wydane dla użytkownika bocznicy kolejowej determinuje status zarządzanej infrastruktury (bocznicy kolejowej)?
- Czy nadanie bocznicy kolejowej statusu infrastruktury prywatnej umożliwia dalsze korzystanie i prowadzenie przewozów przez podmioty trzecie, które podpisały umowę o takie korzystanie z dotychczasowym użytkownikiem bocznicy kolejowej?
- Czy przez bocznicę prywatną mogą być realizowane przejazdy do innych prywatnych bocznic i obiektów infrastruktury usługowej?
- Co może zrobić przewoźnik, jeżeli nie zostaje mu udostępniony tor przejazdowy infrastruktury prywatnej umożliwiający mu dostanie się do obiektu infrastruktury usługowej lub innej bocznicy prywatnej?
- Czy w związku z wprowadzeniem zmian do ustawy o transporcie kolejowym należy zmienić świadectwa bezpieczeństwa?
- Jeżeli droga kolejowa dotychczas była bocznicą kolejową jednak jest na niej prowadzony ruch pociągowy, to jaki rodzaj dopuszczania urządzeń i obiektów należy stosować po zakończeniu okresu przejściowego?
- Czy w przypadku zmiany statusu bocznicy na linię na której prowadzony jest ruch pociągów, jeżeli zarządca podejmie decyzję o modernizacji urządzeń, to musi on stosować składniki interoperacyjności (jak dla linii) czy może stosować tryb ?świadectwowy? (jak dotychczas dla bocznicy)?
- Czy istnieje obowiązek udostępniania obiektów infrastruktury usługowej?
- Co należy rozumieć przez obiekty infrastruktury usługowej?
- Jakie obowiązki ciążą na operatorach obiektów infrastruktury usługowej wobec Prezesa UTK?
- Czy tory są elementem obiektu infrastruktury usługowej?
- Czy obiekt infrastruktury usługowej musi mieć dokument z zakresu bezpieczeństwa?
- Czy obiekt infrastruktury usługowej zwolniony jest od podatku od nieruchomości?
- Kiedy obiekt infrastruktury usługowej może nie być udostępniany?
- Czy operator obiektu infrastruktury usługowej może odmówić przyznania dostępu do obiektu?
- W jakiej formie może nastąpić odmowa przyznania dostępu do obiektu infrastruktury usługowej?
- Co może zrobić przewoźnik kolejowy w przypadku odrzucenia wniosku o przyznanie dostępu do obiektu infrastruktury usługowej?
- Czy obiekt infrastruktury usługowej może być przeznaczony do świadczenia więcej niż jednej usługi?
- Czy usługi świadczone przez obiekt infrastruktury usługowej mogą być wykonywane we współpracy z podmiotami zewnętrznymi?
- Czy Prezes UTK zatwierdza stawki dostępu do obiektów infrastruktury usługowej?
- Od kiedy istnieje w polskim porządku prawnym obowiązek udostępniania obiektów infrastruktury kolejowej?
- Co należy rozumieć przez stację pasażerską?
- Kim jest operator stacji pasażerskiej i jakie obowiązki w świetle ustawy o transporcie kolejowym na nim spoczywają?
Pytania wraz z odpowiedziami regulatora rynku dostępne są tutaj
Więcej na temat samej nowelizacji pisaliśmy tu:
- https://kolejnaprawo.pl/2017/09/26/obiekty-infrastruktury-uslugowej-i-infrastruktura-prywatna-w-swietle-nowych-przepisow/
- https://kolejnaprawo.pl/2017/09/13/jak-sporzadzic-statut-sieci-kolejowej/
- https://kolejnaprawo.pl/2017/06/14/koniecznosc-przygotowania-przedsiebiorstw-kolejowych-do-udostepniania-obiektow-infrastruktury-uslugowej/